•  
  • Home
  • |
  • Nieuws
  • |
  • Themadag akkerbouw: Kansen voor biologisch ondernemerschap

Themadag akkerbouw: Kansen voor biologisch ondernemerschap

Themadag akkerbouw: Kansen voor biologisch ondernemerschap

In 2030 gebruiken we ten minste 25% van de landbouwgrond voor biologische landbouw. Dat is één van de doelen die de Europese Commissie stelt met de Farm to Fork Strategy. Wat voor perspectief biedt de biologische landbouw aan de ondernemer van de toekomst? Hoe ziet de markt eruit en wat betekent het voor de ondernemer om om te schakelen naar biologisch? Biologisch is een sterk keurmerk, wat meerwaarde oplevert voor de ondernemer. Maar het vraagt ook veel van de ondernemer: in de teelt, in de wijze van dieren houden, maar ook in het realiseren van de afzet.

Directeur Bionext, Michael Wilde gaat in op de trends en ontwikkelingen binnen biologisch. Hoe ontwikkelt de markt zich, zowel binnen Nederland als Europa? Want groei van de sector is alleen mogelijk met een groeiende vraag vanuit de consument. En wat is de rol van de Europese en de Nederlandse overheid hierbij?

Jack Mikkers, burgemeester Den Bosch en voorzitter AgrifoodCapital interviewt samen met MBO-Yuverta Boxtel studenten Stefano en Stijn jonge biologische ondernemers. Zij vertellen over hun ervaringen met het biologisch ondernemerschap. Waarom hebben ze hiervoor gekozen en wat vinden zij de voor- en nadelen van het biologisch zijn? Hoe hebben ze hun afzet geregeld en wat zijn hun plannen voor de toekomst?

De ondernemers zijn:

  • Bas Antonissen, biologisch varkenshouder BoerBas in Rucphen (oud student MBO veehouderij Breda Prinsentuin)
  • Maartje Verhulst, biologisch melkveehoudster op de Hillekenshoeve in Etten-Leur (geen agrarische opleiding, zij -instromer)
  • Johannes Straver, landbouwbedrijf Straver (gangbaar en bio akkerbouwbedrijf en loonwerk) te Almkerk, Oud student HAS Den Bosch

Marlijn Simons, Manager Corporate Communicatie en MVO, Plus Retail vertelt over de visie van PLUS op biologisch. PLUS heeft de ambitie om de komende drie jaar de omzet van haar biologische huismerk te verdubbelen. Een belangrijke stap hierbij is het standaard biologisch maken van PLUS huismerkzuivel. Waarom doen ze dit? Wat betekent dat voor de boeren en ondernemers die deze  producten produceren?

Wil je de uitzending 'Kansen voor biologisch ondernemerschap' volgen? Meld je dan hier aan.
NB: de uitzending is van 9.00 tot 11.30 uur